Mitä jos verkkopalvelu kanavoisi uutisturhaumat toiminnaksi?

Luen uutisia tyypillisesti illan viimeisinä tunteina, kun päivä on jo ottanut omansa: usein nukutan lapsia samalla tai seison kylppärissä hammasharja toisessa kädessä. Melkein aina uutissikermässä on mukana jokin juttu, joka herättää isojakin tunteita – sellaisia, jotka voisivat johtaa toimintaan, jos tilanne olisi yhtään suotuisampi. Nyt jään usein huokailemaan turhautuneena.

Pallon kohtalo on ihmisten käsissäMinua on jäänyt vaivaamaan tämä: Mitä jos osallistumismahdollisuus olisi uutisen yhteydessä ja oikeasti yhden tai kahden napinpainalluksen päässä? Mitä vaikutuksia tällaisella kansalaisosallistumisen merkittävällä helpottamisella olisi yhteiskunnalle?

Näiden kysymysten riivaamana olen viime aikoina pyöritellyt päässäni ideaa verkkopalvelusta, joka kanavoisi mediasisältöjen synnyttämät tunteet mahdollisimman tehokkaasti maailmaa parantaviksi teoiksi. Tämä tapahtuisi niin, että palvelu yhdistäisi mediasisältöjen avainsanat erilaisten yhteiskunnallisia toimintamahdollisuuksien avainsanoihin.

Esimerkiksi: Jos lukisin vaikka Hesarin jutun Syyrian pakolaiskriisistä, voisin käydä jutun perässä (siinä Facebook- ja Twitter-täppien perässä) klikkaamassa nappia, joka tarjoaisi erityisesti Syyriaan ja pakolaisiin liittyviä toimintamahdollisuuksia – lahjoituskampanjoita, vetoomuksia, joukkorahoitusmahdollisuuksia, vaatekeräyksiä, mikrolainauspalveuita ja niin edelleen.

Palvelu hyödyntäisi paikkatietoja ja muokkautuisi käytön perusteella. Lisäksi palvelun sivuille voisi luoda profiilin, jossa voisi määritellä, minkälaisia toimintamahdollisuuksia itse suosii. Sivuilla voisi myös seurata omaa yhteiskunnallista aktiivisuutta kuten lahjoitusten ja allekirjoitusten määriä. Ja samalla voisi tietysti promota itselle tärkeitä ideoita ja haastaa muita käyttäjiä.

Palvelu olisi lähtökohtaisesti ilmainen kaikille käyttäjille. Palvelu keräisi kuitenkin rahaa toiminnan pyörittämiseen ja kehittämiseen tahoilta, jotka haluaisivat nostaa omia kampanjoitaan tiettyjen hakujen kärkeen tai ihmisten sivuille Google- ja Facebook-mainosten tavoin.

Mikäli palvelu lunastaisi sen potentiaalin, mikä siinä mielestäni piilee, siitä voisi muodostua merkittävä uusi toimintaväline järjestöille ja muille yhteistä hyvää edistäville tahoille. Resurssien ja tuen ohella se tarjoaisi näille toimijoille erilaisten kampanjoiden kohdentamisessa tarvittavaa tietoa käyttäjistä.

Selvittelin tällaisten verkkopalvelujen ja appsien markkinatilannetta vuosi sitten kesällä, jolloin sain idean ensimmäistä kertaa. Silloin tilanne oli, että esimerkiksi pikalahjoituspalveluita, järjestöportaaleita ja erilaisia yhteiskunnalliseen hyvään tähtääviä sovelluksia ja palveluita oli kyllä markkinoilla, mutta ei mitään näin pitkälle menevää.

Mikäli tällaista palvelua ei ole vielä tehty tai tekeillä, pitäisikö se toteuttaa nyt? Itse olen ollut tästä liekeissä, mutta puhutteleeko ajatus ketän muuta? Mikäli tässä on pointtia, miten pitäisi edetä? Itse tunnen järjestö- ja mediakenttää Suomessa ja hiukan muuallakin, mutta vaikkapa verkkopalvelupuolen kokemus on puhdas nolla. Jos tämä pitäisi tehdä, kuka lähtisi kaveriksi?

PS. Lue myös edelliskesän kehittelyjä samantyyppisestä verkkopalvelusta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s